Praktycznie każdy z nas przeżył już próbę wyłudzenia pieniędzy przez Internet lub komórkę. Sprawa komplikuje się, jeśli celem oszustów staje się Twoja firma lub bliscy. W dobie rosnącej liczby transakcji online, bezpieczeństwo staje się priorytetem dla konsumentów i przedsiębiorców. Jak zwiększyć bezpieczeństwo płatności w sieci?
Znajomość podstawowych aspektów prawnych transakcji
To najważniejsza spośród środków ochrony metoda walki z oszustami pragnącymi wyłudzić nasze środki. Zawsze znajdą oni sposób, by obejść zabezpieczenia i szyfrowanie płatności, dlatego najskuteczniejszą bronią jest poznanie zasad bezpiecznych zakupów w sieci. Artykuł został przygotowany we współpracy z adwokatem Iwo Kliszem z Kancelarii Adwokackiej Klisz i Wspólnicy z Wrocławia, który podzielił się swoją wiedzą na temat bezpieczeństwa transakcji online. Udzielanie porad prawnych zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom, pozwoliło prawnikowi poznać najczęściej napotykane nieprawidłowości w transakcjach online. Adwokaci Wrocław postanowili podzielić się nabytym podczas praktyki doświadczeniem.
Przepisy o ochronie konsumenta – jakie prawa przysługują nam w sieci?
Znajomość przepisów dotyczących ochrony konsumenta pozwala samodzielnie dochodzić swoich praw i roszczeń. Dotyczy to na przykład sytuacji, gdy zakupiony towar jest niezgodny z umową, czyli reklamacji. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową jest obowiązkowa i dotyczy wszystkich sprzedawanych przez niego towarów. Trwa ona przez okres 2 lat od dnia wydania towaru, ale może być też dłuższa, jeśli wystawiający towar określił dłuższy termin przydatności danego produktu do użytku. W tym czasie konsument może żądać wymiany lub naprawy niezgodnego z umową towaru.
W sklepach internetowych obowiązuje ponadto prawo konsumenta do odstąpienia od umowy. To dzięki niemu każdy zamawiający przez Internet może zapoznać się z towarem na żywo i dokonać decyzji o pozostawieniu lub zwróceniu zakupu. Termin na odstąpienie od umowy zawartej online wynosi 14 lub 30 dni. W tym przypadku interes klienta e-sklepu obejmuje więcej praw niż ma konsument w sklepie stacjonarnym.
Zweryfikuj sklepy i sprzedawców przed dokonaniem płatności
Jak podkreśla prawnik z Wrocławia, sprawdzenie opinii, certyfikatów i rejestracji działalności jest kluczowe dla bezpieczeństwa transakcji. Najprostszym sposobem jest sprawdzenie opinii o danym sprzedawcy, które krążą po sieci. Dzięki temu łatwo można uniknąć nacięcia się na próbę wyłudzenia, nietrafności opisu z towarem czy braku kontaktu ze sprzedawcą po dokonanej transakcji. W razie wątpliwości, dane każdej firmy można znaleźć w internetowych bazach przedsiębiorców, a na stronie sklepu w zakładce „O nas” powinien być podany nr NIP. Przez wiele lat działania kancelaria adwokacka Wrocław stara się zmienić beztroskie podejście Polakow do zakupów online. Ważne są przede wszystkim szczegóły – takie jak sprawdzenie, czy adres witryny zaczyna się od bezpiecznego „https” zamiast „http”.
Tylko sprawdzone systemy płatności elektronicznej
Jak tłumaczy prawnik z Kancelarii Klisz i Wspólnicy, wybór bezpiecznej metody płatności może zapewnić dodatkową warstwę ochrony. Najlepiej opierać się na znanych i renomowanych systemach płatności, takich jak PayU czy BLIK. Warto ustawić potwierdzenie każdej transakcji poprzez kod SMS lub w aplikacji na naszym smartfonie. Można też włączyć bezpłatne powiadomienia push, dzięki którym otrzymujemy powiadomienia o wybranych zdarzeniach na swoim rachunku bankowym. Oszustwa coraz częściej dotykają najstarszych i najmłodszych użytkowników aplikacji e-commerce, i to właśnie ich należy przede wszystkim uświadomić co do kwestii bezpieczeństwa w sieci.
Sklep internetowy a RODO
Jak wyjaśnia adwokat Iwo Klisz, należy zwracać uwagę na politykę prywatności sklepów internetowych i upewnić się, że nasze dane są odpowiednio chronione. Administrator danego sklepu internetowego ma obowiązek zapewnić danym klientów bezpieczeństwo i wykorzystywanie tylko zgodnie z prawem. Od strony klienta ta troska przedstawia się poprzez różnego typu checkboxy, które pojawiają się po otworzeniu sklepu internetowego. To w nich można zaznaczyć zakres ochrony naszych danych osobowych, który najbardziej nam odpowiada.
Postępowanie w przypadku oszustwa
W sytuacji, w której po dokonanej transakcji słuch po sprzedawcy zaginął, wysłał on towar niezgodny z opisem lub mamy podejrzenie wyłudzenia danych, jak najszybciej zgłoś ten fakt policji lub prokuraturze. Warto też zgłosić się po pomoc do prawnika specjalizującego się w cyberprzestępczości, takiego jak prawnik z Wrocławia, Iwo Kalisz. Jak podkreśla prawnik z Wrocławia, szybka reakcja i zgłoszenie problemu odpowiednim organom może pomóc w odzyskaniu środków i ochronie innych konsumentów.
Kancelaria adwokacka: Wrocław – pomoc w ochronie swoich praw
Warto zdecydować się na konsultację z ekspertem, takim jak adwokat Iwo Klisz z wrocławskiej kancelarii Klisz i Wspólnicy, by w pełni zrozumieć prawne aspekty internetowych transakcji. Porady prawne z tego zakresu pomogą też uświadomić Twoich bliskich oraz pracowników, dzięki czemu można uniknąć nerwów i strat finansowych. Handel online stwarza wiele możliwości, z których nie trzeba rezygnować przy odrobinie świadomości i znajomości praw konsumenta.